Claudiu Goga - regizor

Rinocerii

Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași

 

Rinocerii

de Eugène Ionesco

 

Cu: Constantin Puşcaşu, Teodor Corban, Silva Helena Schmidt, Puşa Darie, Anne Marie Chertic, Daniel Busuioc, Dumitru Năstruşnicu, Antonella  Cornici Maxim, Florin Mircea, Emil Coşeru, Adi Carauleanu, Cosmin Maxim, Doru Aftanasiu, Doina Deleanu, Horia Veriveş, Gelu Zaharia, Silvia Băleanu Popa

Decor: Ştefan Caragiu

Costume: Lia Dogaru

Muzica: Bobo Burlăcianu

 

Regizorul construieşte, împreună cu actorii, o adevărată propedeutică a rinocerizării; personajelor li se întâmplă ceva, o parte din fiinţa lor derapează, metamorfoză fin sugerată fie prin modificări ale vocii, fie prin acţiuni ce trădează începutul dezertării din condiţia de om. Sunetele rinocerilor sunt lucrate detaliat; ele conţin aşteptarea a ceva mult mai grav şi prezenţa angoasantă a ameninţării. Există un crescendo matematic organizat, există tăceri sinistre şi zgomote difuze ale non-umanului. La developarea unui anumit tip de atmosferă contribuie şi luminile; calde, familiare, pe de o parte, violente, agresând simţurile, pe de altă parte. În două rânduri, buna utilizare a luminii stroboscopice (cutremurul unei clădiri/lumi şi superba scenă de dragoste dintre Bérenger şi Daisy) lasă urme adânci în memoria spectatorului. (…)

Îmi place să cred că, odată cu trecerea timpului, spectacolul lui Goga va rămâne unul de referinţă pentru montările pieselor lui Ionesco. De ce? Simplu: n-ai cum să nu priveşti confiscat spectacolul şi apoi, la ieşire, dacă eşti un om onest, să nu-ţi duci discret mâna la frunte. Nu de alta, dar nu cumva să simţi începuturile unui… corn.”

Călin Ciobotari – Teatrul azi, nr 5-6/2011

 

Cu problema timpului foarte bine gândită de Claudiu Goga, cu un Béranger extrem de convingător al lui Constantin Puşcaşu, cu un decor care contribuie din plin la conturarea universului ionescian, dar şi la funcţionalitatea punerii în scenă, Rinocerii Naţionalului ieşean au toate şansele să devină un reper în adaptările teatrului lui Ionesco de la noi. Un spectacol care, după mine, poate la fel de bine să placă sau să nu placă. Un spectacol care îşi va auzi multe laude din partea celor care cunosc şi iubesc opera lui Eugène Ionesco şi, poate, ceva mai puţine din partea celor care merg la teatru din pura voluptate a suspansului şi a show-ului teatral.”

Paul Boca – ArtActMagazine, 15 martie 2013

 

IMG3488  IMG3796

 

iMG7642  IMG7677

 

IMG7734  IMG7789

 

IMG7852  IMG7872

 

IMG7876  IMG7992

 

IMG8003  IMG8069

 

IMG8135  IMG8149

 

IMG8150  IMG8168

 

IMG8187  IMG8190